mandag 30. januar 2012

The Scrapbook of Frankie Pratt - a novel in pictures

I 1920 mottar Frankie en rød scrapbook fra moren da hun er ferdig på high school. Samtidig finner hun frem farens gamle skrivemaskin fra kjelleren og dermed er hun i gang med å forevige sitt liv. Frankie har fått plass på Vassar, men får ikke fullt stipend og må derfor si fra seg plassen. I stedet starter hun å pleie en eldre dame for å spare penger til å bli sykepleier.


Nå klarer moren å skaffe Frankie de pengene hun mangler i siste liten og Frankie kommer seg til Vassar. Fra Vassar går ferden videre til New York og Paris.

Om jeg hadde tilgang en tidsmaskin og kunne ha gjort en reise (det vil si, egentlig to da, siden jeg gjerne kunne tenkt meg å ha returnert til mitt liv) så ville jeg ha dratt til Paris i 20-årene. Klærne, musikken og ikke minst, Paris med Hemningway og Shakespeare and Co. Blant annet.

Frankie er der det skjer. Hun henger med gjengen som danner det fabelaktige bladet The New Yorker, hun møter russiske prinser uten hjemlandet på skipet over til Europa og hun drikker rødvin med alle som etter hvert blir noe i Paris i 20-årene.

Scrapbooken er rett og slett delightful! Jeg var spent på om noen få tekstlinjer og en haug av bilder, for det meste utklipp og annonser fra blader, ville kunne fortelle en historie. Det gjør den så absolutt. Naturligvis er boken relativt overfladisk, men den gir likevel et godt bilde på tilværelsen til en ung pike på 20-tallet. Den klarer å fange inn både stemning og miljø på en enkel måte. Jeg storkoste meg under lesingen og brukte lang tid på se på detaljer på bildene. Dette er ikke en bok som blir stuet bort i bokhyllen, jeg kommer til å ha den fremme og bla i den med jevne mellomrom.

For mange historiske tilfeldigheter  er det eneste jeg har å utsette på denne boken. Som forfattere før henne, går Caroline Preston i den fellen at hun skriver inn for mange møter og hendelser som får større betydning i ettertiden. Det kan fungere en gang eller to, men ikke i lengden.

Uansett, boken ender ganske overraskende, jeg så ikke den slutten komme. Det gjør boken nesten en anelse jordnær og litt mer virkelig.

Om du er nysgjerrig, på forfatterens hjemmeside kan du bla i boken. Boken er altså laget og skrevet av Caroline Preston.
----
Og boka? Har jeg kjøpt selv. Jeg leste først om denne boken på bloggen The Indextrious Reader, men senere har jeg sett omtale av den på flere utenlandske blogger.
----

8 kommentarer:

  1. Denne boken ble jeg nysgjerrig på! Takk for flott tips!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er en type bok man blir nysgjerrig på. Jeg bruker vanligvis ikke å bestille bøker jeg leser om med en gang, men denne ble bestilt ganske fort.

      Slett
  2. Har ikke hørt om denne boken før, ble også nyskjerrig:) God omtale:)

    SvarSlett
  3. Åååå, den fikk jeg lyst til å lese! Spennende og originalt konsept.

    SvarSlett
  4. Anbefaler deg å lese/se/beundre/le av bøkene til Graham Rawle. Dette er en såkalt 'mystery novel' hvor han har laget av collage og foto. Jeg kjøpte denne boken helt tilfeldig da jeg studerte i England. Overraskelsen var stor da jeg oppdaget hvilken perle av en bok dette var ;=) Historien holder mål (så vidt jeg husker) men collagen han har laget i denne boken 'stikker ut' på sidene. Du får lyst til å ta og kjenne på noen av objektene for så å oppdage at det ikke er mulig. Her er web-siden hans:http://www.grahamrawle.com/lostconsonants/

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tipset Hege! Jeg skal definivt sjekke ut tipset ditt. Jeg liker bøker som er litt annerledes:-)

      Slett
    2. Bøker som er litt annerledes savner jeg i bokhyllene i Norge ;=) Det er mulig jeg kaster ut en brannfakkel her men utvalget av bøker som er annerledes er definitivt større i f.eks England ;=)Glemte forresten å si at boken jeg her refererer til heter Diary of an Amateur Photographer

      Slett
    3. Jeg savner også bokhyllene i England, jeg skulle ønske at det var litt mer variasjon i Norge også. Samtidig er det jo forståelig at de har muligheter til flere variasjoner. I Norge finnes det også små forlag som gir ut små perler som ikke får mye spalteplass, men de finner man oftest ikke når man går rundt i bokbutikkene her i Norge.

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.