søndag 28. juni 2009

Breaking Dawn av Stephenie Meyer

Breaking Dawn er Stephenie Meyers 700 siderlange bok i Twilight-serien, sett fra Bella sin side. Jepp, 700 sider med drama og kjærlighet. Ville jeg få vite alt nå?

Skal du lese Breaking Dawn, bør du ikke lese resten av denne omtalen (*spoilers*)! 

Boken er inndelt i tre deler, hvorav vi ser historien fra Bella sin side i den første og tredje, mens i den andre så er det Jacob vi møter. Dette gjør Meyer uten å repetere særlig mye fra handlingen og det liker jeg. I tillegg så er det ikke særlig vanskelig å skille mellom hvem som er fortelleren i de forskjellige delene, jeg glemmer aldri at det er Jacob for å si det sånn. Hvem andre kan ha kapitler som heter Waiting for the damn fight to start already eller Some people just don't grasp the concept of "unwelcome". 

Men, Breaking Dawn er først og fremst Bellas historie. I begynnelsen av boken blir hun gift med Edward, et giftemål som først og fremst er viktig for han, mens Bella er mer interessert i det som skal skje etter bryllupsnatten. Å dø og  bli vampyr. Å bli vampyr er eneste måten å få leve evig (og ung) sammen med Edward. 

Under en bryllupsreise på et eksotisk sted blir Bella gravid. En graviditet som ikke er helt slik som vanlig og snart er Bella i fare.

Breaking Dawn er en rolig bok, kanskje litt for rolig. Når det står igjen 200 sider så skjer det mye og det er først da det er litt spenning. Det er kanskje litt i drøyeste laget med 500 sider som innledning. Samtidig, det var langt fra kjedelig. Så lenge Jacob er med så mangler det ikke på underholdning. Meyer er god på dialoger og er god til å beskrive (og forme) karakterene i de mange dialogene i boken (slik har det egentlig vært i alle fire bøkene).

Alle mine spørsmål blir besvart. Jacob som har vært så forelsket i Bella blir imprinted, ja her lager Meyer drama i førsteklasse spør du meg. Kanskje litt enkelt, men imprinted ideen lanserte hun allerede i den andre boken så jeg kan ikke kalle den en snarvei. Det er vel heller ikke til å stikke under en sol at det ender godt for alle.

Jeg har kost meg med Twilight-serien. Jeg har savnet det å fullstendig leve meg bort i en tenåringsserie og glemme resten av verden. Twilight er for meg ikke på nivå med Harry Potter (will there ever be?), men den er godt skrevet, annerledes og verd å lese.

God underholdning!


1 kommentar:

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.